dealer faq
most frequent questions and answers
jij vraagt, wij antwoorden
FAQ
Welkom bij Richmond Interiors! We leggen je graag onze werkwijze uit om de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen.
PORTALS
Wij hebben twee portals met verschillende functionaliteiten, namelijk:
- Dealer downloads via de website dealers.richmondinteriors.nl: voor het inzien van de prijslijst, stofstalen, CSV-bestand, actuele productsheets, sfeer- en productfoto’s.
- B2B webshop: voor het controleren van voorraden, plaatsen van orders, inzien van lopende orders en openstaande facturen.
NIEUWE ORDERS
- Bij de eerste bestelling vragen wij om een aanbetaling. Als we de aanbetaling hebben ontvangen, wordt de bestelling in order genomen. Bij Stock artikelen geldt een aanbetaling van 100%, bij Customized artikelen 30%.
- Customized artikelen worden alleen schriftelijk aangenomen met volledige informatie van het artikel (exterior, interior, finishing en hardware). Dit kan via: order@richmondinteriors.nl.
- Stock artikelen kunnen worden besteld via onze B2B webshop. Hier kun je alle stock items bestellen en onze nieuwe collecties inzien. Inloggegevens krijg je na het aanmaken van jouw account of kun je aanvragen via sales@richmondinteriors.nl.
- Het minimum orderbedrag voor je eerste order is € 2.000,- .
- De levertermijn wordt op de orderbevestiging aangegeven met een verzendweek. Vanaf deze week is de order beschikbaar, de werkelijke verzendweek kan hiervan afwijken.
- Wijzigingen/annuleringen zijn alleen mogelijk binnen 1 week* na besteldatum. Deze moeten schriftelijk ingediend worden. Reageer hiervoor op de orderbevestiging en vermeld hierbij de juiste gegevens. Verstuur de mail vervolgens naar order@richmondinteriors.nl.
LEVERINGEN
- Het franco bedrag voor levering kun je terugvinden op het tabblad Verkoop Voorwaarden van de (Excel) prijslijst.
- Orders onder het minimale franco levering bedrag kunnen tegen verzendkosten worden verzonden.
- Orders kunnen ook met pakketdienst worden verstuurd. De transportkosten hiervoor zijn voor de klant en is afhankelijk van de grootte.
- Leveringen zijn alleen mogelijk aan professionele adressen. Eilanden op aanvraag, hiervoor worden eventueel extra kosten doorberekend.
- Orders kunnen zowel los als op pallet en met verschillende transporteurs worden aangeboden.
- Levering wordt gedaan tot over de eerste drempel.
- Beschikbare orders (zonder gevraagde leverweek) worden bij de eerstvolgende levering uitgeleverd. Indien je de order niet direct wilt ontvangen, graag de gewenste leverweek vermelden bij het ingeven van de order. Wij zullen de order uitleveren in de gevraagde week indien deze beschikbaar is, beschikbaarheid kunt u controleren in de B2B webshop.
- Transportschade dient binnen 48 uur, na aflevering bij jouw magazijn, bij ons te worden gemeld.
- Indien je een deellevering wenst te ontvangen, kun je ons dit laten weten door dit te mailen naar sales@richmondinteriors.nl of door dit aan te geven bij het plaatsen van een order. Houdt hierbij wel rekening met de het minimum franco levering bedrag.
- Je kunt ook kiezen voor de optie “dropshipment” bij het invoeren van een order op onze B2B webshop. De order wordt dan op afspraak bij de eindklant geleverd.
- Retouren mogen alleen worden meegegeven, indien deze is aangemeld en is voorzien van een Richmond retourbon.
- Voor vragen over leveringen kun je een e-mail sturen naar onze planning: planning@richmondinteriors.nl.
- Voor financiële vragen kun je een e-mail sturen naar onze administratie: administratie@richmondinteriors.nl.
Om onze producten snel en eenvoudig te importeren in een webshop stellen we een zogeheten CSV bestand beschikbaar met onze productgegevens. De CSV download zelf is een ZIP bestand met daarin 4 verschillende bestanden:
- Richmond_web_import_stock_collection_NL.csv -> Dit is het CSV bestand waar het om draait.
- Richmond_LEES_MIJ_EERST.pdf -> Dit is een pdf bestand met belangrijke mededeling over de links met de afbeeldingen in het CSV bestand.
- Richmond_Import_Template_NL.txt -> Dit is een importscript speciaal voor WordPress/Woocommerce websites én de WPAllImport plugin. Dit importscript kan met deze plugin gebruikt worden om de gegevens uit het CSV bestand te importeren in een WordPress/Woocommerce webshop.
- Richmond_toelichting_import_Template_NL.txt -> Dit bestand bevat een toelichting op het gebruik van het importscript.
In het CSV bestand zijn de meerdere kolommen opgenomen. De eerste 6 kolommen zijn ‘standaard’ artikelgegevens.
- Web Categorie -> Deze kolom voegen we toe voor de accessoires. Op de website maken we namelijk voor de accessoires ook nog een onderverdeling in soort.
- Web Woonruimte -> ‘Woonruimte’ is een extra indeling die we op de website gebruiken om artikelen te rubriceren. Voor zover van toepassing wordt in deze kolom aangegeven in welke woonruimte dit artikel gebruikt zou kunnen worden.
- Web images -> Zie aparte toelichting in het Richmond_LEES_MIJ_EERST.pdf bestand.
- Web Omschrijving Lang -> De kolom bevat de uitgebreidere tekst van een artikel.
De overige kolommen bevatten de extra productgegevens. Deze zijn alleen ingevuld indien van toepassing voor het betreffende artikel.
Via onze B2B webshop kan je de voorraad controleren, productgegevens inzien, orders plaatsen en je order status inzien. Om op onze B2B webshop te komen heb je wel eerst inloggegevens van ons nodig. Deze kun je aanvragen via sales@richmondinteriors.nl.
Je gebruikersnaam is het e-mailadres waaronder je bij ons geregistreerd staat of je klantnummer. De klantnummer kan je altijd terugvinden op de orderbevestiging, pakbon of factuur. Als je jouw wachtwoord bent vergeten, kun je hier een nieuw wachtwoord aanvragen: https://shop.app4sales.net/RichmondInteriors/forgotpassword.html.
Een order plaatsen via de B2B webshop kan op 3 verschillende manieren:
- Lookbook
Klik op een sfeerafbeelding. Hier kun je de artikelen bekijken die hieraan gekoppeld zijn. Je kunt het artikel bestellen door op het [+] en [-] teken te klikken of door handmatig een aantal in te voeren.
- Zoekbalk
Via de zoekbalk rechtsboven in kan je ook direct een artikel bestellen. Zoek een artikel rechtsboven in de zoekbalk door het nummer of naam van het artikel in te voeren. Druk op de enter-knop en het gewenste artikel wordt getoond. Let op, de zoekmachine is hoofdletter gevoelig! Door op het [+] en [-] teken of door handmatig een aantal in te voeren kun je het artikel bestellen.
- Menu
Zoek een artikel door linksboven op [MENU] te klikken. Het menu opent, waarna verschillende artikelcategorieën tevoorschijn komen. Klik op de gewenste artikelcategorie om de bijbehorende artikelen te tonen. Door op het [+] en [-] teken of door handmatig een aantal in te voeren kun je het artikel bestellen.
Als je meer informatie over een bepaald artikel wilt hebben, kun je op het artikel klikken. Je wordt dan doorgestuurd naar de artikeldetailpagina. Op de artikeldetailpagina vind je meer informatie over het product. Wanneer je alle gewenste artikelen hebt toegevoegd aan je order, klik je rechtsboven op het winkelmandje. Nu wordt het besteloverzicht geopend.
- Wil je nog meer artikelen toevoegen? Klik op [VERDER MET WINKELEN], de catalogus wordt weer geopend.
- Ben je klaar met bestellen? Klik op [DETAILS VAN BESTELLING]. Je gaat nu naar de details van je bestelling.
Voer hier je referentie in, denk aan commissie naam, leverweek, (professioneel) afleveradres etc. en klik op [BEVESTIGEN EN PRIJZEN TONEN].
Controleer je bestelling. Als je bestelling compleet is, klik je op [VERZENDEN]. Je bestelling wordt verstuurd en verwerkt.
Download de orderbevestiging door op [ORDER] te klikken.
De voorraad van een artikel is terug te vinden in onze B2B webshop. Zoek een artikel rechtsboven in de zoekbalk door het nummer of naam van het artikel in te voeren. Op de artikeldetailpagina vind je meer informatie over het product en de beschikbaarheid van een artikel. De gekleurde bolletjes welke bij het artikel worden getoond geven de voorraadstand van het artikel aan:
- Rood: Dit artikel is niet op voorraad
- Oranje : Dit artikel heeft een beperkte voorraad
- Groen: Dit artikel is op voorraad
In de B2B webshop kun je in verschillende tabbladen accountgegevens, bestelgeschiedenis, factuurgeschiedenis en de status van back orders bekijken.
- Log in en klik op de afbeelding van jouw bedrijfsnaam om de accountgegevens te zien.
- Bestelgeschiedenis: voor het inzien van orders, orderbevestigingen en bestelbonnen.
- Factuurgeschiedenis: voor het inzien en downloaden van facturen.
- Back orders: voor de status van je bestelling.
Al deze informatie kan worden gedownload naar een CSV/Excel bestand.
Richmond Interiors geeft 1 jaar garantie op de producten. Graag ontvangen we al je vragen en servicemeldingen via sales@richmondinteriors.nl. Voor een vlotte afhandeling ontvangen wij graag een duidelijke detail- en overzichtsfoto, omschrijving van de klacht, klant-, order- en artikelnummer.
De aanvraag zal zo snel als mogelijk worden opgepakt en besproken worden met onze kwaliteitsmanager. De snelheid hiervan kan wisselen in verband met drukte en/of bezetting. Indien er vragen zijn of als wij aanvullende informatie nodig hebben, nemen wij contact met je op.
Er zijn meerdere mogelijke afhandelingen:
- Je ontvangt een reparatie set om het meubel bij te werken.
- Je ontvangt een compensatie op een nieuw artikel, het andere meubelstuk kan verkocht worden met korting.
- Het artikel wordt gerepareerd, je ontvangt een retourbon om het meubel retour te geven. We ontvangen graag een bericht als het meubel gereed staat om retour te halen onder vermelding van de JK Code. Zodra het meubel bij ons binnen is streven we er naar binnen 2 weken het meubel retour bij je te leveren. Indien dit niet lukt zal er een omruiling plaatsvinden.
- Het artikel wordt omgeruild, het meubel is in dusdanige staat dat er een nieuw meubel in bestelling gezet wordt. Je ontvangt direct een retourbon, we ontvangen graag een bericht, onder vermelding van de JK Code, als het meubel gereed staat om retour te halen.
- Het artikel wordt gecrediteerd, het meubel is in dusdanige staat en er is geen omruiling mogelijk in verband met de voorraad. Je ontvangt direct een retourbon, we ontvangen graag een bericht, onder vermelding van de JK Code, als het meubel gereed staat om retour te halen.
Afhandeling van de service wordt bepaald door Richmond Interiors en exacte instructies worden verstrekt via de mail.
Stock artikelen hebben een levertijd van 4-6 weken. Customized artikelen hebben een minimale levertijd van 8-12 weken. Bij een nieuwe collectie en customized kan het zijn dat de levertijden afwijken van bovenstaand.
Indien je een order geplaatst hebt en benieuwd bent wanneer de levering zal plaatsvinden raden we je aan via de dealerportal een vraag te stellen over de order. Via onze B2B kun je jouw orders inzien. Orders worden in zijn geheel geleverd, mits anders is aangevraagd. Een levering is afhankelijk van het orderbedrag. Indien het franco bedrag gehaald wordt, zal de order zo snel als mogelijk geleverd worden op een van de volgende manieren:
- Jan Krediet: een levering vindt plaats met Jan Krediet als je order op een zaterdag is gefactureerd. In de week na de facturatie ontvang je een aanmelding en een levering.
- Dachser: een levering vindt plaats met Dachser als je order op een zondag is gefactureerd. In de week na de facturatie ontvang je een aanmelding en een levering. Leveringen via Dachser zullen altijd op pallet zijn.
- Bijvoet: een levering vindt plaats met Bijvoet indien je hier een aparte aanmelding van ontvangt. Leveringen via Bijvoet zullen altijd op pallet zijn.
- Eigen vervoer: een levering vindt plaats met eigen vervoer indien je hier een aparte aanmelding van ontvangt. Leveringen met eigen vervoer zijn altijd losse goederen.
- Pakketdienst: een levering vindt plaats met de pakketdienst als dit is afgesproken of je hier een Track & Trace van ontvangt.
Wij versturen eenmalig per jaar een gedrukte prijslijst per post naar alle dealers. We raden aan om tussentijds de dealerdownloads te controleren voor de update van de prijslijst. Graag willen wij je er op wijzen dat alle meldingen in de prijslijst onder voorbehoud van druk- en typefouten is.
Onze collecties wisselen regelmatig. Naast een aantal blijvende klassiekers, voegen we vaak nieuwe meubelen en woonaccessoires toe en soms komen items ook te vervallen. Wij raden je aan om bij ieder bezoek in de B2B webshop de nieuwe collectie en de vervallen items te bekijken
Een retour hangt bijna altijd samen met een service. Hiervoor willen we je vragen het stukje over service (punt 6) goed door te lezen. Als je een retour hebt die besproken is met een agent of op een andere manier tot stand is gekomen vragen wij je de volgende stappen te ondernemen:
- Meld je retour aan via sales@richmondinteriors.nl. Geef hierbij de reden aan, met wie dit besproken is en indien nodig aanvullende informatie. Mogelijk wordt gevraagd foto’s toe te sturen, daar ontvang je dan een bericht van.
- Retouren dienen ten alle tijden verpakt te zijn in de originele verpakking of anders indien besproken.
- Indien de retour goedgekeurd is, ontvang je een retourformulier. Dit formulier dient aan het artikel bevestigd te worden.
- Graag ontvangen we een bericht als het artikel gereed staat om afgehaald te worden.
- Wij behouden het recht om artikelen, die zonder Richmond retourbon worden meegegeven, te weigeren.
Wil je graag dealer worden van Richmond Interiors? Dat kan, mits je voldoet aan onze voorwaarden. Richmond Interiors accepteert klanten indien ze gecontroleerd zijn op de volgende gegevens:
- Handelsnaam
- KVK- en BTW nummer
- Bedrijfsadres
- E-mailadres
- Bedrijfsnaam
- Lever adres
- Telefoonnummer
- Contactpersoon
- Factuuradres
- Openingstijden magazijn
Indien een potentiële klant zich bevindt in een bezette regio kan er een doorverwijzing naar een bestaande klant komen. De eerste bestelling is tegen een aanbetaling van 30%. Na ontvangst van de aanbetaling, op onze rekening, wordt uw bestelling in productie genomen en wordt de levertermijn op de orderbevestiging aangegeven.
Order plaatsen
Je kunt de dropshipment order plaatsen via de B2B webshop of via de mail. Graag ontvangen we alle gegevens van de klant om de order op de juiste manier te kunnen leveren. Voor het maken van een afspraak is een telefoonnummer en mailadres noodzakelijk.
Na het plaatsen van je order ontvang je van ons een orderbevestiging. We zullen de order zo snel mogelijk in werking zetten voor uitlevering, tenzij er een leverweek aan de order hangt of je krediet de uitlevering niet toestaat.
Order verwerking
De dropshipment orders worden dagelijks verwerkt in ons magazijn. De orders worden gereedgezet voor de transporteur en voorzien van een sticker met het afleveradres en het artikel.
Order naar transporteur
De dropshipment orders worden twee keer per week door onze transporteur opgehaald. De datum op de factuur geeft aan wanneer de order wordt afgehaald uit het magazijn door onze transporteur.
Afspraak maken
Zodra de order in het magazijn van onze transporteur is gemeld, ontvangt de klant een mail voor het maken van een afspraak voor levering. Indien de klant niet reageert op de mail, zal er na een paar dagen telefonisch een afspraak gemaakt worden. Zodra een afspraak is gemaakt, wordt dit voor ons zichtbaar.
Op dit moment staat in de aanmelding dat de klant een levering krijgt van Richmond Interiors. We zijn bezig om dit naar jouw bedrijfsnaam te laten omzetten. Binnenkort is er ook de mogelijkheid om de order te volgen door middel van een track & trace-code. Als je hier vragen over hebt, kun je ons altijd een mailtje sturen naar planning@richmondinteriors.nl.
Levering
De levering is tot over de eerste drempel. Bij levering op verdieping graag aangeven in de order. Hier worden extra kosten voor gerekend. Bij dropshipment is geen montage en liftservice mogelijk. Uitpakken en verpakking retour valt niet onder standaard levering, dit zou wel kunnen tegen betaling.
Wat zijn de kosten voor een dropshipment levering?
De transportkosten voor een dropshipmentlevering in Nederland en België zijn € 50,-. Indien de levering op een verdieping moet plaatsvinden, komen hier extra kosten bij. Er is geen minimale orderwaarde.
Hoe kan ik een klacht melden?
Een productie klacht kun je aanmelden via de dealer d.m.v. een mail met gegevens inclusief ordernummer, detail- en overzichtsfoto’s en een omschrijving van de service aanvraag. Indien de aanvraag productie gericht blijkt te zijn zullen wij inderdaad een omruiling of alternatieve oplossing bij de klant verzorgen. Indien het artikel retour gehaald moet worden zal de communicatie via de dealer en transporteur lopen.
Heb ik garantie op jullie artikelen?
De garantie van onze artikelen is hetzelfde als bij een normale levering, dit betreft 1 jaar.
Staat je vraag er niet tussen, neem dan gerust contact met ons op